Po 5 miesiącach przygotowań nadszedł ten miesiąc i ten dzień, w których rzeczywistość powiedziała „sprawdzam”. 9 maja My Customer World – wydarzenie moich marzeń, otworzyło swoje drzwi przed gośćmi. Zarówno sam projekt jak i otoczenie działalności naszego Forum stały się źródłem majowych pytań jakie postawiłem w kolejnej rozmowie na słuchawkach oraz wkładając kij w mrowisko. Zapraszam do forumowego podsumowania maja.
O przygotowaniach do MCW, czym jest, jakie są jego cele pisałem przez ostatnie na tyle dużo, że być może niektórzy mogli poczuć się nawet zmęczeni. Dlatego dzisiaj skupię się bardziej na krótkim podsumowaniu co się zadziało z punktu widzenia Forum.
Echa majowego wydarzenia rozbrzmiewają do dzisiaj, a że to bardzo miłe dla ucha brzmienie to nie mam nic przeciwko temu, żeby tak pozostało jak najdłużej. Ustawiliśmy sobie, ale i innym organizatorom wydarzeń, bardzo wysoko poprzeczkę jakościową oraz merytoryczną. Od samego początku chciałem, żeby to co chcemy zrobić było z jednej strony użyteczne (dostarczało wiedzę oraz inspirację) z drugiej estetyczne (nie znoszę bylejakości). Stworzyliśmy zaledwie dwoma parami rąk przy nieocenionym wsparciu naszych partnerów jedno z nielicznych wydarzeń branżowych bazujących na znajomości tematu oraz całkowicie odwróconym modelu biznesowym. Stworzyliśmy to jako fundacja, organizacja branżowa w poczuciu misji, próby udowodnienia sobie i innym, że można konferencję zorganizować w inny sposób.
My Customer World 2018 to nie była konferencja o call center! Choć wiem, że tak przez bardzo wiele osób było odbierane. Arek Cempura (współprowadzący podcast Klientomania) w jednych z rozmów przed wydarzeniem zadał mi pytanie czy nie obawiam się, że moja osoba, która jest silnie osadzona w świecie call/contact center, nie naznaczy tego wydarzenia jednoznacznie właśnie w tym obszarze. Choć wówczas byłem mocno przekonany, że nie ma to większego znaczenia okazało się, że dla bardzo wielu osób była to kolejna konferencja pod znakiem słuchawek. MCW to wydarzenie / konferencja / targi / projekt dedykowany komunikacji pomiędzy firmą, a klientem. Contact center (tak jak rozumiane jest powszechnie) jest jednym z elementów czy narzędzi tego obszaru. I, co mnie cieszy większa część uczestników wydarzenia reprezentowała obszar customer service, rzadziej tradycyjne call czy contact center.
Ten temat dość długo czekał w kolejce, a to fundamentalne dla co najmniej kilkuset firm i struktur zadał jeszcze 2012 roku Zsolt Fekete prezes Algotech Polska: …, ale o czym my właściwie rozmawiamy? Dla kogo są te certyfikaty, systemy i rozwiązania? Co to jest ta „branża call center”?” Obserwując jak działa „rynek”, analizując również swoje działania oraz podejmowane decyzje oraz doświadczając „branży” szczególnie przez ostatnie miesiące, trudno o lepszy moment by podjąć ten właśnie temat. Zadałem dwa, wydawałoby się proste pytania:
Głos w dyskusji zabrała rekordowa w historii projektu „kij w mrowisko” liczba osób. I mimo, że nie jest ona może wystarczająco reprezentatywna dla wyciągania jednoznacznych wniosków, wyłania się zadziwiająco jasny obraz. I zanim przedstawię Ci swoje obserwacje pozwól na jedno zastrzeżenie: Wkładając kij w mrowisko nigdy nie próbuję udowodnić jakiejś umyślanej tezy. Ponieważ stworzyłem organizację, której celem było i jest integracja i rozwój „branży” swoje działania również poddaję osądowi jej przedstawicieli. Opublikowałem wszystkie otrzymane odpowiedzi, bez edycji, korekty czy podejmowania nawet prób przeformułowywania czyichś myśli. Po prostu uważam, że tak właśnie powinno być.
Drugą podcastową rozmowę na słuchawkach przeprowadziłem z Markiem Szulem. Wieloletnim managerem międzynarodowego contact center Transcom, ale co dla mnie szczególnie ważne z człowiekiem, który jest niesamowicie otwarty, chętnie dzieli się wiedzą, pomysłami. Marka zaprosiłem w momencie kiedy zakończył już współpracę z dotychczasową firmą ponieważ zależało mi na rozmowie z „Markiem” o jego osobistych doświadczeniach, wyzwaniach, czasami porażkach, pasjach i celach. Rozmowy na słuchawkach to wyjątkowy projekt, w którym rozmawiam z prawdziwymi osobowościami – ludźmi, którzy z powodzeniem mogą być wzorem do naśladowania oraz biznesowymi mentorami dla szukających dobrej drogi. Taki jest właśnie Marek Szul – gość majowego odcinka rozmów na słuchawkach. Zapraszam do posłuchania.