Machine learning w Tour de France

Opublikowane przez: dimension data
Kategoria: Partner / News

Amaury Sport Organisation (A.S.O.), organizator Tour de France oraz Dimension Data, Oficjalny Partner Technologiczny Tour de France poinformowały o zastosowaniu rozwiązania machine learning podczas tegorocznego Tour de France. Wyścig wystartował w sobotę 1 lipca z Düsseldorfu i dojedzie do mety na Champs-Élysées w Paryżu 23 lipca br.
W tym roku platforma analityczna danych opracowana przez Dimension Data we współpracy z firmą A.S.O. obejmuje rozwiązanie machine learning i złożone algorytmy, które łączą dane o wyścigu na żywo z danymi historycznymi, aby zapewnić fanom kolarstwa jeszcze dokładniejszy wgląd w przebieg wyścigu. Platforma udostępnia również profile zawodników oraz informacje na temat warunków, w których kolarze osiągają najlepsze rezultaty.

W ramach tegorocznego, nowego projektu pilotażowego, A.S.O. oraz Dimension Data badają rolę technologii analizy predykcyjnej w celu oceny prawdopodobieństwa wystąpienia różnych scenariuszy wyścigu, np. takich jak to, czy peleton dogoni kolarzy uciekających na poszczególnych etapach wyścigu.

Scott Gibson, Group Executive–Digital Practice w Dimension Data wyjaśnia: “Wraz z wprowadzaniem zaawansowanej technologii do sportu zmienia się sposób jego przekazu, a popularność dyscypliny wzrasta. Szczególnie interesujące dla nas jest to, w jaki sposób pomagamy A.S.O. przyciągnąć nowych młodych fanów pokolenia cyfrowego oraz jak zaawansowane technologie, takie jak machine learning otwierają nowe możliwości dostarczania informacji, których oczekują dzisiejsi kibice”.

Kluczowym elementem umożliwiającym śledzenie na żywo i analizowania danych są nadajniki GPS zainstalowane pod siodełkiem każdego roweru. Dane zbierane z tych nadajników łączone są z zewnętrznymi danymi dotyczącymi przebiegu wyścigu i panujących warunków pogodowych w celu generowania danych takich, jak rzeczywista prędkość oraz położenie poszczególnych kolarzy, odległość między zawodnikami, a także skład poszczególnych grup w obrębie wyścigu. W tym roku w trakcie 21 etapów wyścigu rozwiązanie to będzie tworzyć i analizować ponad 3 miliardy punktów danych, co stanowi znaczny wzrost w stosunku do ubiegłorocznych 128 milionów punktów danych.

Christian Prudhomme, Dyrektor Tour de France, A.S.O. powiedział, “Dzisiaj widzowie chcą być częścią wydarzenia. Są bardziej cyfrowo zaangażowani w media społecznościowe niż kiedykolwiek wcześniej i chcą na żywo doświadczać emocji i wrażeń, jakie towarzyszą kibicom na trasach. Technologia pozwala nam całkowicie zmienić ich doznania z oglądania wyścigu.”

Udoskonalone rozwiązanie Tour de France wykorzystuje w pełni wirtualne centrum przetwarzania danych, które zapewnia skalowalność w oparciu o chmurę i wymaga mniejszej liczby osób do prawidłowego funkcjonowania rozwiązania. Chmura umożliwia również elastyczność geograficzną, ponieważ można nią zarządzać z dowolnego miejsca na świecie. W tym roku zespoły techniczne Dimension Data współpracują ze sobą na czterech kontynentach za pośrednictwem wysoce usieciowionych (hyperconnected) mobilnych centrów współpracy, wyposażonych w najnowsze cyfrowe i wirtualne technologie.

Tour de France w liczbach:

  • 198 zawodników z 22 ekip będzie generować ponad 150 milionów geoprzestrzennych i środowiskowych danych na trasie o długości 3 540 kilometrów.
  • Strona Tour de France śledzona na żywo letour.fr, która obsługiwała średnio 2000 stron na sekundę w 2016 r., w roku bieżącym będzie mogła obsłużyć 25 000 stron na sekundę.
  • W 2016 r. w 190 krajach na całym świecie wyemitowano 6 100 godzin transmisji w ramach 100 kanałów telewizyjnych. Dzięki A.S.O. liczba godzin nadawania programu TV wzrośnie, a wyścig będzie transmitowany począwszy od pierwszego kilometra.
  • Cyberbezpieczeństwo jest najważniejszym priorytetem dla Tour de France. Podczas wyścigu w 2016 roku system bezpieczeństwa firmy Dimension Data oparty na chmurze zidentyfikował 1 409 769 podejrzanych prób dostępu/ataku, które zostały zablokowane.