Marek Włodarczyk z Optivo podsumowuje rok 2016

Opublikowane przez: Polskie Forum Call Center
Kategoria: Komentarz ekspercki

Dla Marka Włodarczyka z Optivo 2016 to roku dużych zmian – zmian na lepsze. Otwartość na współpracę gigantów takich jak Google czy Microsoft, wejście w struktury Episerver otwierają całkiem nowe możliwości dla rynku i Optivo. Przed nami rozwój omnikanołowości oraz coraz lepsze wykorzystanie w marketingu informacji o klientach.

Wydarzenie Roku 2016

Rynek

2016 rok dla e-mail marketerów okazał się sprzyjający. Stało się tak głównie za sprawą Gmaila, który rozszerzył wsparcie CSS. Zmiana ta oznacza, że odtąd responsywne newslettery mogą dostosowywać się do parametrów ekranu docelowego urządzenia przenośnego. Dodatkowo, Gmail zaopatrzył marketerów i grafików w stronę, na której znajdą wszelkiego rodzaju porady i odpowiedzi na istotne kwestie. Kolejnym znaczącym wydarzeniem była decyzja Microsoftu o podjęciu bliższej współpracy z e-mail marketerami. Te dwa zdarzenia niosą spore zmiany dla charakteru tworzonych newsletterów i otwierają szeroką gamę możliwości przed specjalistami e-mail marketingu i komunikacji z klientem..

OPTIVO

W tym roku Optivo, dostarczające usługi umożliwiające zarządzanie kampaniami wielokanałowymi, zostało przejęte przez Episerver, firmę oferującą rozwiązanie łączące cyfrowy marketing, zarządzanie treścią, handel internetowy oraz analizy predykcyjne w ramach jednej platformy działającej w chmurze. W skład narzędzi Episerver weszła także funkcjonalność firmy Peerius, dostawcy usług opierających się na wielokanałowej personalizacji w chmurze. Przejęcie to spełnia wizję Episervera personalizacji, która daje firmom możliwość przewidywania zachowań i intencji klientów oraz angażowania ich na poziomie wielu kanałów.

Trend roku 2016

Rynek

Z mojego punktu widzenia najważniejszymi dla marketerów były postępy poczynione w dziedzinie sztucznej inteligencji, zwłaszcza w kontekście silników rekomendacji produktów. Marketerzy w tym roku musieli stanąć na wysokości zadania i sprostać coraz większym oczekiwaniom konsumentów. Dynamicznie zmieniające się podejście klientów do marketingu oraz rozwój narzędzi opartych na nauczaniu maszynowym sprawiło, że komunikacja firm z roku na rok staje się w coraz większym stopniu spersonalizowana. Dane o odbiorcach, zbierane w czasie rzeczywistym, pozwalają marketerom tworzyć dynamiczne profile klientów i prowadzić z nimi w pełni zautomatyzowany dialog.

Nie będzie nadużyciem stwierdzenie, że rok 2016 upłynął także pod hasłem omnichannel. Marketerzy są świadomi zmian, które zachodzą wśród konsumentów, przede wszystkim pod kątem sposobu odbierania przez nich treści – według badania przeprowadzonego przez Litmus, wskaźniki otwarć e-maili za pośrednictwem kanału mobile mogą wynieść nawet 56%. Marketerzy, chcąc skutecznie docierać do swojej publiczności, muszą tworzyć treści w pełni responsywne i dostosowane do wszystkich rodzajów urządzeń mobilnych. Tylko dzięki cross-channellowej komunikacji, firmy są w stanie z powodzeniem budować bliską i długofalową relację z klientem.

Sukces roku 2016

Rynek

Moim zdaniem warto także podkreślić dynamiczny rozwój Marketing Automation, który przenosi komunikację z klientami na zupełnie inny wymiar. W coraz większym stopniu zaawansowane narzędzia umożliwiają marketerom pełną optymalizację komunikacji omnichannel, która jest dziś wiodącym trendem w e-mail marketingu. Automatyzacja działań marketingowych umożliwia scalenie wysyłanych treści za pośrednictwem takich kanałów jak e-mail, SMS, powiadomienia PUSH, media społecznościowe, faks i materiały drukowane, a wszystko spójne i w pełni zautomatyzowane dzięki takim narzędziom jak optivo broadmail. To dzięki niej klienci mogą w czasie rzeczywistym otrzymywać komunikaty dopasowane do aktualnych wydarzeń, e-maile transakcyjne czy spersonalizowane oferty w formie SMS. Sądzę, że nie moglibyśmy mówić o skuteczności strategii wielokanałowego dialogu z konsumentem, gdyby nie Marketing Automation.

Porażka roku 2016

Rynek

Rok 2016 nie był na pewno rokiem Yahoo. Najpopularniejszy dostawca poczty, po dwóch latach podzielił się z publicznością informacją, że hakerzy przechwycili dane prawie 500 milionów użytkowników. Atak ten jest alarmującym sygnałem dla całej branży, podkreślającym, jak istotnym jest double opt-in, czyli zasada podwójnej zgody, a także potwierdzanie tożsamości mechanizmami CAPTCHA.

Prognoza na rok 2017

Rynek

Możemy być pewni, że sztuczna inteligencja w coraz większym stopniu zawładnie komunikacją firm z klientami za pośrednictwem kanału e-mail. Konsumenci dostarczają marketerom coraz więcej danych na swój temat chcąc otrzymywać komunikaty skrojone na ich miarę i dopasowane do ich potrzeb oraz stylu życia. Ogromne ilości informacji na temat klientów będą musiały zostać poddane analizie oraz segmentacji. Analiza podejmowanych działań jest bowiem jednym z kluczowych elementów skutecznej strategii marketingowej. Uczenie maszynowe będzie nieodzowną częścią kampanii marketingowych skierowanych do precyzyjnie określonych odbiorców. Sądzę, że wyzwaniem dla marketerów będzie także wielokanałowość. Konsumenci wyszukują informacji o produktach i finalizują transakcje za pośrednictwem urządzeń przenośnych – często kilku na raz. Jednocześnie, oczekują, że kierowane do nich komunikaty będą indywidualnie dopasowaną ofertą. Marketerzy muszą pamiętać, że cross-channel to obowiązkowy element strategii, ale żeby okazała się skuteczna, musi zostać precyzyjnie zaplanowana i traktowana kompleksowo.


Marek Włodarczyk

Country Manager w Optivo, gdzie oprócz kreowania działań sprzedażowych i marketingowych na rynku polskim, zarządza strategicznie polskim oddziałem firmy. Pracę w optivo rozpoczął w 2014 roku, na stanowisku Sales Director. Jest także ekspertem branży Call Center / Outsourcingu oraz posiada bogatą praktykę biznesową i doświadczenie w budowaniu działań sprzedażowych na terenie całej Europy. Ukończył studia magisterskie na kierunku Socialmanagement w Niemczech, gdzie studiował i pracował łącznie przez ponad 14 lat. Jest też absolwentem Podyplomowych Studiów Zarządzania Sprzedażą Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.