Nowe uprawnienia UOKiK w obszarze ochrony konsumentów po 17 kwietnia 2016 r. – pytania i odpowiedzi

Opublikowane przez: Polskie Forum Call Center
Kategoria: Prawo

17 kwietnia weszła w życie nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Oznacza to lepszą ochronę konsumentów, szczególnie na rynku usług finansowych.
Czym jest nieuczciwa sprzedaż, jak będzie wyglądać uznawanie postanowień wzorców umowy za niedozwolone,  czy istotny pogląd w sprawie będzie wiążący dla sądu, na czym będzie polegała instytucja tajemniczego klienta, kiedy UOKiK będzie mógł wydać decyzję tymczasową  – to tylko niektóre z zagadnień, które wyjaśnione są w przygotowanym przez Urząd Ochrony Konkurencji i konsumentów poradnikowi w formie Pytań i Odpowiedzi. Pytania i odpowiedzi stworzone zostały w związku z wejściem w życie nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Powinni skorzystać z nich m.in. przedsiębiorcy, którzy chcieliby działać zgodnie z prawem, prawnicy oraz konsumenci, a także organizacje i rzecznicy reprezentujący ich interesy. Wraz ze zmianami prawnymi zaktualizowane zostały bowiem informacje na stronie internetowej www.UOKiK.gov.pl.

Celem nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów jest wzmocnienie pozycji konsumentów poprzez poprawę narzędzi służących ich ochronie. Nowe rozwiązania były szeroko konsultowane ze  środowiskami przedsiębiorców, prawników oraz organizacjami konsumenckimi.

Najważniejsze zmiany w ustawie:

  • Nowy model kontroli postanowień wzorców umów – to Prezes UOKiK w decyzji administracyjnej będzie rozstrzygał o niedozwolonym charakterze postanowienia wzorca umowy i zakazywał jego dalszego wykorzystywania.
  • Zakaz proponowania konsumentom nabycia usług finansowych, które nie odpowiadają ich potrzebom z uwzględnieniem dostępnych przedsiębiorcy informacji dotyczących cech konsumentów lub proponowanie nabycia tych usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru. Celem tego rozwiązania jest nakłonienie przedsiębiorców do analizowania, czy dana usługa rzeczywiście odpowiada potrzebom konsumentów.
  • Możliwość wyrażenia poglądu istotnego w sprawie – Prezes UOKiK będzie mógł wyrazić pogląd w sprawie dotyczącej ochrony konkurencji i konsumentów przed sądem powszechnym, jeśli przemawia za tym interes publiczny.
  • Wprowadzenie instytucji tajemniczego klienta, która umożliwi uzyskanie informacji mogących stanowić dowód w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
  • Możliwość publikowania komunikatów i ostrzeżeń w publicznym radiu i telewizji – dzięki temu będzie możliwe szybkie i skuteczne ostrzeganie konsumentów o zachowaniach lub zjawiskach, które istotnie zagrażają ich interesom.
  • Prezes UOKiK będzie mógł wydawać decyzje tymczasowe, które umożliwią szybką reakcję na praktyki zagrażające zbiorowym interesom konsumentów. Jeżeli w toku postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów zostanie uprawdopodobnione, że praktyka przedsiębiorcy może spowodować poważne i trudne do usunięcia zagrożenia dla zbiorowych interesów konsumentów, decyzja tymczasowa zobowiąże przedsiębiorcę do zaniechania określonych działań.

Nowe uprawnienia UOKiK w obszarze ochrony konsumentów – pytania i odpowiedzi

Download (PDF, 414KB)

Źródło: Biuro Prasowe UOKiK