Kiedy zabieraliśmy się na początku grudnia za tradycyjne podsumowanie roku często słyszałem, że w 2015 roku nic specjalnego się nie wydarzyło – nie było przewrotów, spektakularnych sukcesów, ani klęsk. Pomyślałem sobie, że to nie możliwe, że z pewnością 12 miesięcy, 365 dni były “jakieś” i warto było przeżyć ten rok – rok 2015. Będąc bacznym obserwatorem i analitykiem co dzieje się na rynku, a do tego od (szczególnie) pół roku namiętnym “pisarzem” chwyciłem ołówek (tak najchętniej piszę wciąż tradycyjnym, drewnianym ołówkiem) i wynotowałem… wydarzenia, przez które zapamiętam ten rok.
25.12.2014 | Nowelizacja ustawy Prawo Telekomunikacyjne |
25.12.2014 | Ustawa o prawach konsumenta |
01.01.2015 | Nowelizacja Ustawy o Ochronie Danych Osobowych |
15.01.2015 | Call Center Poland otrzymał tytuł Gwiazdy Outsourcingu (Outsourcing Star) w kategorii contact center w konkursie organizowanym przez Fundację ProProgressio. |
18.01.2015 | Zestawienie 22 osobowości outsourcingu call center przygotowane przez redakcję forumcallcenter.pl na podstawie szerszego bo 99 osobowego zestawienia przygotowanego przez Outsourcing&More. |
03.02.2015 | Provident Polska ogłasza uzyskanie certyfikatu EN 15 838 |
17.02.2015 | Start projektu Czas na CCaaS |
24 – 25.02. 2015 | CCW 2015 |
03.06.2015 | Startuje cykl Tips & tricks |
06.2015 | Telemarketer Roku 2015 i Złota Słuchawka |
03.08.2015 | Do gry wchodzi Podcast Forum Call Center |
08.2015 | Arteria kupuje Contact Center sp. z o.o. |
08.2015 | Arteria kupuje BPO Mangement sp .z o.o. |
26.08.2015 | CTM zmienia nazwę na Teleperformance Polska |
09.2015 | SMB publikuje drugą edycję Badania Branży Outsourcingu Call / Contact Center |
27.09.2015 | CCIG otwiera 8 lokalizację |
09.09.2015 | Sygma Bank z certyfikatem EN 15838 |
10.2015 | Jubileuszowa CCC Special Award 2015 |
07.12.2015 | ECCCO Award w Polsce |
12.2015 | Podsumowanie roku 2015 w forumcallcenter.pl |
W rok 2016 weszliśmy mocnym przytupem. Jeszcze w poprzedzającym roku Ustawodawca uchwalił nowelizacje kilku ważnych dla naszej branży przepisów, które wywarły (a przynajmniej powinny były) wpływ na działalność biznesową
Nie pierwszy raz jeden, dwa lub trzy wyrazy w ustawie zmieniają dla wielu zasadniczo wszystko. W myśl Ustawy zakazane jest “Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych … dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że użytkownik uprzednio udzielił zgody”. Dla porządku “telekomunikacyjnym urzadzeniem końcowym jest np. … telefon komórkowy, smartfon. Czyli począwszy od 25 grudnia 2014 roku praktycznie żadna firma nie mogła zadzwonić do klienta z informacją handlową, bo wcześniej nikt (pewnie ktoś tam się znalazł) nie zbierał dedykowanej temu celowi zgody. Więcej na ten temat przeczytacie w mojej ocenie świetnym opracowaniu: Tajemnica, którą skrywa art. 172 prawa telekomunikacyjnego oraz Co ustawa telekomunikacyjna zmienia w pracy telehandlowca?.
Druga z pakietu trzech ustaw, która zmianiła rzeczywistość, tu bardziej e-commerce. Lepsza ochrona kupującego, więcej obowiązków dla przedającego. Polecam komunikat UOKiK
Zyskaliśmy jedno z najbardziej restrykcyjnych uregulowań kwestii ochrony danych osobowych w Europie. W krótkiej perspektywie wdrożenia rozporządzenia europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych jesteśmy już “dobrze” przygotowani. Będzie już niewiele trudniej. Polecam tutaj tekst naszego partnera: Reforma ochrony danych osobowych nowe obowiazki nowe korzysci
Powyższe zmiany prawne wyznaczały rytm pracy kancelarii prawnych i firm szkoleniowych próbując przekazać zamysły ustawodawaców. W praktyce pozostaje kilka kwestii, które nadal nie są jasne. Ale cóż….
(Outsourcing Star) w kategorii contact center w konkurise organizowanym przez Fundację ProProgressio.
Można powiedzieć wielki comeback firmy, która niegdyś uchodziła za ikone polskiego outsourcingu call center o ile nie call center w ogóle. Cieszę się, że systematyczną pracą udało się nie tylko wrócić / wyznaczyć nowe tory działalności, ale również być dostrzeżonym w prestiżowym konkursie. Jednocześnie trochę się zdziwiłem i zafrapowałem, kiedy zobaczyłem ile negatywnych emocji i hejtu zwróciło się w kierunku CCP ze strony jeszcze niedawno zagorzałych wyznawców tej marki. Znaki czasu ?
przygotowane przez redakcję forum na podstawie szerszego bo 99 osobowego zestawienia przygotowanego przez Outsourcing&More.
Ciekawe zestawienie przy okazji pokazało kto jest kim w branży (choć ciągle mam problem z definicją “branży”) było się przy czym ogrzać 🙂
22 osobowości outsourcingu call center wg. Outosurcing & More
Powoli, wolniej niż zakładaliśmy w 2011 roku przybywa firm z europejskim znaczkiem. Gratuluję i dziękuję SGS za systematyczną i efektywną pracę. Chciałbym aby w końcu Norma EN 15838 stała się wyznacznikiem jakości, punktem odniesienia, gwarancją powtarzalności. Może to dobry plan na następny rok ? Pewnie bardziej 5 lat.
[alert color=”grey”] Provident Polska wyróżniony europejskim Certyfikatem Jakości Usług [/alert]
Razem z firmą Cludo zabraliśmy się za przybliżenie modelu Contact Center as a Service. W tym roku powstał zestaw artykułów na ten temat, do lutego 2016 planujemy uzupełnić go o aspekty prawne i finansowe i podsumować dwujęzyczną publikacją.
najwieksza branżowa impreza targowa w Europe
Forum Call Center było ponownie partnerem wspierającym i ambasadorem wydarzenia. Przygotowaliśmy sporo informacji o targach, jego historii. Najbardziej dumny jestem z praktycznego przewodnikiem uczestnika CCW 2015. Mam nadzieję, że nasza praca przybliża polskim managerom tą imprezę i z roku na rok będzie nas tam co raz więcej.
To było wyzwanie. Swoisty zakład z samym sobą. Dwa razy w tygodniu, w każdy wtorek i czwartek, niezależnie od świat, wakacji, delegacji i opóźnień pociągów piszę i publikuję porady jak działać skuteczniej. Na koniec roku osiągnęliśmy 62 odcinki.
Konkurs (Telemarketer Roku), który zdobył już swoje stałe miejsce w kalendarzu branżowym. Wspaniali ludzie i ogromna praca jury – to tak naprawdę ich zaangażowanie otwartość budują sukces tego konkursu. W tym roku jeszcze lepsza praca dzięki zastosowaniu dedykowanej, profesjonalnej technologii do oceny rozmów. Gratulacje dla organizatorów, dla Jury i oczywiście największe dla wszystkich wyróżnionych i zwycięzców. Pozostaje “Złota słuchawka”, która w mojej ocenie nie dość mocno przedarła się do medialnego bytu. A szkoda. Wiele osób szuka inspiracji.
Pomysł mojej rozmowy z Piotrem Merkelem zrodził się we Wiedniu na Gloriette podczas urodzin Competence Call Center. Potanowiliśmy pogadać o .. Branży, o obsłudze klienta, o naszych doświadczeniach. I tak rozmawiamy już 13 odcinków.
To był bardzo ważne wydarzenie minionego roku pokazująca trend w jakim będzie szła dalej branża (szczególnie outsourcingu cc). Rynek będzie się konsolidował. Już od jakiegoś czasu (3-4 lat) mówiło się o fuzjach i przejęciach, ale tak dużej i spektakularnej transakcji jeszcze nie było. Jak na Polskie (zresztą już nie tylko) warunki powstał gigant liczący sobie ponad 2000 stanowisk. Kilka dni później…
Czym poszerzyła liczbę stanowisk o kolejne 150 wrocławskiej spółki. Arteria ogłosiła również silne zainteresowanie rynkiem niemieckim. Póki co na liście wystawców CCW 2016 ich nie widzę.
Jeżeli ktoś się przygląda temu co się dzieje na rynku zapewne zauważył zmianę jaką przechodzi spółka znana jako Teleperformance w Polsce (przez wielu wciąż nazywana CTM) po zmianie własnościowej i zarządu. Od ponad roku widać, że spółka coraz bardziej identyfikuje się z matczynym Teleperformance o zasięgu światowym. Podkreśla swoje międzynarodowe doświadczenia, standardy pracy i transfer wiedzy. Naturalnym krokiem było więc przyjęcie nazwy, która nadawała im pełnoprawne miejsce w rodzinie – Teleperformance Polska. Trzymam kciuki.
To ważny projekt i ważna publikacja. Dziesięć razy lepsza od pierwszej edycji, która zawierała tyle błędów, że aż oczy bolały. Ale tu oddaję pokłon i uznanie. Dobra robota.
W rok po uruchomieniu Gdańska, CCIG zdecydowało się zainwestować w Gdyni. CCIG jest obecnie największym generycznie rozwijanym outsourcigowym call center w Polsce. Kolejna lokalizacja, nowe stanowiska nie są efektem przejęć, akwizycji ale rozwoju spółki. Warto wiedzieć jak się kto zabierze za porównywanie.
Kolejna certyfikacja SGSu. Instytucje finansowe wyraźnie zaczynają dominować w tym zakresie.
Na zeszłorocznym CCC Convention w Berlinie otrzymałem wyjątkowe wyróżnienie – nagrodę za rozpowszechnianie dobrych praktyk, wpływ na rozwój branży customer service. To jest mój osobisty największy zmaterializowany sukces 2015 roku (i zaskoczenie).
SMB było gospodarzem tegorocznego finału / gali wręczenia ECCCO Award. DO tej nagrody z automatu było nominowane PZU jako zwycięzca “Złotej Słuchawki”. Cieszę się, że obecność Polski (SMB) w ECCCO zaczyna przekładać się na tak prestiżowe wydarzenia w naszym kraju jak to. Szkoda jednak, że o tych wydarzeniach dowiadujemy się na tydzień przed, a samo określenie ECCCO większości managerów w branży (poważnie) bardziej kojarzy się z marką butów niż organizacją branżową. Trzymam kciuki za SMB.
Zastanawiałem się, ze w podsumowaniu pisać o podsumowaniu. Nasze podsumowanie to wielogłos. Udało nam się zbudować największe zestawienie opinii i komentarzy w historii mediów branżowych i samej branży. Biorąc pod uwagę, że przeczytało to ponad 2500 osób (Unikalni użytkownicy wg. Google Anlaytics) to można to uznać za wydarzenie, o którym warto wspomnieć.
coś przeoczyłem ?